Gea Hosper ‘Rewind’

Vanuit de massa naar de unica

In de afgelopen jaren ontwikkelde haar werk zich steeds meer van impressie interpretaties naar het verbeelden van wordingsprocessen.

Ze maakt nu veel gebruik van de eigenschappen die de klei met zich meebrengt: ze zoekt de verruimende als de beperkende. Haar eigen hand komt meer en meer in beeld: porselein bijvoorbeeld: een dunne scherf beweegt in de oven tijdens het stookproces waardoor je een dansend effect krijgt ( Ode aan Mieke Spruyt 2002 “Ceramic Dance”); die luchtigheid, dat feestelijke, frivole, het niet helemaal correcte. De vormen worden met een magneet op de grond gehouden.
Geobsedeerd door de droogte van de aarde, het zien van ‘gescheurde’ grond doen schalen ontstaan van brokken klei (bijvoorbeeld de serie:  from ancient earth), wetende dat subtiel gehechte kleistukken openingen en scheuren geven. Dat dit niet altijd  tot een gewenst resultaat leidt, moge duidelijk zijn! En zo komt ze aan een schuur vol scherven!  Prachtige scherven!  Maar er ontstaan ook een paar geslaagde schalen met open verdroogde structuren  die mij voor ogen stonden.
Dat wankele, het gebied tussen staan en vallen, balans zoeken, overdrijven in het ene of het andere zie je altijd wel weer terug: vederlicht tegenover loodzwaar (niet te tillen).

Eerder werk van Gea Hosper kunt u vinden in Kunst in Stock.

gea

 

« 1 of 2 »